sparvis.blogg.se

2014-03-15
00:31:00

Dag 22 - Busy day, Grönsakshandlarna, städning och våffelmys!
Imorse åt jag
typ osttallrik med makrill i tomatsås
Sorry för dålig bild,
mobilen var på laddning och kunde inte ta bild utan laddare för för låg batteri
så fick zooma in en del x)
 
 
Sedan vart det en del städning och Dagens träning (se tidigare inlägg)
 
Till lunch blev det
Kottlett med vitlöksmör, blandad sallad med cherrytomater och en skvett olja och bearnaisesås!
Gott :D
 
 
Sedan lite mer städning och utsortering i köket.
Och av till Optikern, Grönsakshandlarna och Hemköp.
 
På Grönsakshandlarna var äntligen chefen där,
han verkade känna igen mig, bra tecken? :)
Så när jag gick till övervåningen kom han och vi småpratade lite.
Jag tog min chans och lämnade in mitt CV,
han verkade tycka att det var kul och sa när han ögade igenom lite:
"Stämmer verkligen att du är en glad och positiv tjej" :)
Tror aldrig det har varit så kul att lämna in ett CV hihi :D
Nu får vi bara hålla tummarna ....... B-)
 
Handlade in en del till imorgon.
Johans pappa plus respektive ska komma hälsa på! :)
Jag gillar ju att ha gäster och fixa gärna en del så...
det ska bli nåt riktigt speciellt imorgon kväll men bilder på det imorgon.
Ni kan väl gissa sålänge?
Här några tips, mitt inköp hos Grönsakshandlarna ;)
 
 
Så vad tror ni det kan bli för nåt?
Gissa gärna och lämna kommentar om vad du tror ... ;)
 
När jag var på Hemköp var det bara för att hämta paket.
Nope, jag har inte beställt nåt.
Däremot har jag en riktig underbar familj som skickar paket då och då.
Inget litet paket heller...
Lönar sig ju inte, blir ändå samma portokostnad säger dem.
Så det var på 9,9kg ;)
Massa roliga grejer.
Inte haft tid att ta kort men kanske kommer, avvakta om ni vill veta :)
 
 
Sedan var jag duktig och bakat massor.
Det blev fröknäcke efter ett nytt recept som jag hittade på HittaRecept.se
 
1 dl pumpafrön eller melonkärnor, 1 dl solrosfrön, 1 dl linfrön, 1 dl oskalade sesamfrön
½ dl kokosmjöl, 1 msk fiberhusk, 1 tsk salt
1 - 2 tsk oregano, 2 dl kokande vatten, 2 ägg

Blanda alla torra ingredienser i en rymlig bunke.
Slå på det kokande vattnet, rör om och låt svalna till rumstemperatur.
Tillsätt äggen, och vispa om ordentligt, gärna med elvisp så allt blir jämnt blandat.
Bred ut blandningen så tunt som möjligt på två bakplåtspapper. Smörj in händerna med lite kokosolja så går det lättare. Det är lite "meckigt", men försök att få det så jämnt och tunt som möjligt. Du kan också stryka lite kokosolja på ett bakplåtspapper, lägga det ovanpå, och med hjälp av bakplåtspappret kavla till en jämn, tunn platta. Sporra eller markera ev bitar.
Grädda en plåt i taget på 175 graders ugnsvärme - eller båda samtidigt i varmluft 150 grader - ca  25 minuter.
Stäng av ugnen och låt eftertorka tills brödet är sprött och torrt. Förvara torrt och lufttätt. Om brödet av någon anledning mjuknat kan det lätt fräschas upp några minuter i ugnen.
 
TIPPS!!!
När jag skulle bre ut degen på bakplåtspapper använde jag mig av ett litet trick.
La lite olja under och sedan på men den delen av smeten som skulle fördelas.
Tog en lika stor bit bakplåtspapper och fördelade olja på den med handen.
Sedan la jag pappret med oljan mot degen på bakplåten.
Så bara strök jag med handen tills jag tyckte att der verkade tillräckligt tunt.
Funkade perfekt!
Inget kladd på händerna och inget som fastnade vid pappret tack vare oljan!
 
Tyckte faktiskt att dessa blev mycket godare än de förra fastän jag redan gillade mina första egenbakade fröknäcken :D
Så prova gärna receptet om du gillar knäcke!
Blev riktig knaprigt och gott samtidigt som det är super nyttigt.
Kan det blir bättre? :D
 
 
Såklart var jag tvungen att provsmaka klockan var ändå redan 18 och jag började bli hungrig
så fick bli en kvälls snack :)
MUMS!
 
Och följd med mer bakning!
En tigerkaka till fika imorgon, Tyvärr ingen bild än,
den sitter kvar i formen men jag kan visa vilket recept jag använt så kommer bild imorgon :)
Hittade receptet på sockerkakor.se
 
Och sedan ville jag göra något gott till mig med, kanske smakar en pytte bit för att se så gästerna inte behöver äta någon äcklig kaka och för att se om det receptet är något att spara ;)
Men eftersom vi ska försöka hålla oss till dieten så...
 
Fixade några kokosvåfflor till mig.
Åt en till kvällsmat med bara för att testa, doftade så gott kokos ju :)
Och jag blev så mätt på en enda våffla, herre gud vad mättande de är....
Receptet hittade man typ samma lite här och där så det var ju klart vilka ingredienser som skulle användas.
 
Kokosvåfflor 4 stycken 
4 ägg , 1 dl kokosmjölk, 1 dl kokosmjöl, 1/2 tsk bakpulver, 1/2 tsk salt 
 
Kan säga att jag gjorde dubbla dosen alltså för 8 stycken och tyckte det var rätt så torrt och fast i degen
så jag hälde på lite grädde med, kom sen på att jag borde tagit kokosgrädden men men
man är alltid smartare efter ;)
 
Sedan så klart skulle inte Johan svälta utan fixade några Gammeldags Våfflor till honom.
Receptet hittade jag på Kryddburken.se
 
12 mättande våfflor
Det här behöver du :
4 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1 krm salt, 5 dl grädde, 2 ägg,
150-200 gram smält smör, 1 dl kallt vatten
 
Vet dock inte riktigt vad jag ska tycka om receptet,
kanske jag som gjorde nåt fel....
att smören var för varm när jag hälde på äggen kanske?
För de såg konstiga ut på ovansidan,
dock fina på undersidan så det var bara att vända på dem
och Johan tyckte ändå att de var jätte gode,
ahja får se... :)
 
 
Så nu regnar det och blåser massa och efter en lååååång dag
är det dags för sängen.
Tänkte egentligen gå till uteträningen imorgon kl 10:30 men får la se om jag orkar
eller om jag är för trött för det.
Måste iaf blir något träning, helst mer än bara Catching Fire passet....
Får se...
 
Föresten upptäckte jag en sak idag som jag blev väldigt stolt över och som gav mig ny motivation!
Låter kanske lite konstigt men....
Jag kan se mina Biceps! :D
Vilken känsla!!!
Som jag brukar säga så har mina armar alltid varit som pudding...
Men nu finns det en linje som jag idag sett för första gången som tecknar av armmusklen, Biceps.
SÅ HIMLA HÄFTIGT! :DDDD
Visst armarna har ju blivit fastare under tiden, det jag har jag märkt,
men såhär har det inte sett ut innan vad jag sett...
 
NEVER GIVE UP!
NEVER QUIT!
KEEP MOTIVATION UP
AND CHASE FOR YOUR GOALS!
 
NEVER GIVE UP ON YOUR DREAMS,
NO ONE BUT YOU CAN MAKE THEM COME TRUE...
#JUSTDOIT
 
Regnar och stormar ute 
och jag ska gosa ner mig i sängen med ett riktigt ordentligt leende på läpperna!
Underbar känsla...
Godnatt :)
Taggar: bakninf, bearnaisesås, catching fire, chase for your goals, dont give up your dreams, fröknäcke, gammeldags våfflor, glad tjej, grönsaksbutik, grönsakshandlarna, knäcke med kokosmjöl, kokosmjöl, kokosvåfflor, kottlett, lchf bakning, lämna cv, make your dreams come true, makrill frukost, makrill i tomatsås, motivation, never give up, never quit, ostplåt, osttallrik, så stolt över mig själv, överrasknings middag;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: