sparvis.blogg.se

2014-04-09
17:49:41

Clutch Cut - Dag 1 (igår)
Varit lite tyst här ett par dagar,
men nu så ska ni få lite uppdatering igen.
Börjar bli lite vår här vid kusten!
Älskar att se när allt börar blommar och träden börjar bli gröna igen,
fåglarna kvittrar och många fiskmåsar har återvänt och väcker mig nästan varje morgon haha!
Även om det varit lite dåligare väder i några dagar nu så är känslan ändå där att sommaren långsamt men säkert är på väg när man ser vårblommorna!
 
 
Har egentligen velat börja på ett annat schema som är på 12 veckor
men efter att jag läse lite mer nogrannt på träningsschemat
upptäckte jag att det inte är mycket kondition alls i början (först 4 veckor eller så)
och eftersom det bara är en månad kvar till Blodomloppet som jag ska springa tillsammans med min bror och kanske även till och med min fästman, så måste man ju passa på träna en del kondition innan dess.
Så jag letade upp ett annat schema som hade kondition inbyggd och kör på detta sålänge.
Så får jag ta det andra sen i mitten av maj :)
 
Så det schema jag kör på heter Clutch Cut och är på 3 veckor.
Främsta målet är att tappa fett!
Skulle ju vara rätt gött om det funkar lixom ;)
 
Ashley heter tränaren, och hon verkar tänka mycket likt mig när det handlar om träning.
Hon är ingen Fan av massa maskiner och extra vikter.
Hon brukar hjälpa kändisar att komma i from på kortast tid inför filminspelningar där deras kropp ska se ut på ett visst sätt. Själv har hon varit mycket aktiv inom idrotten egentligen hela livet. 
Mer kan ni lyssna om ni gå in på länken under bilden och lyssna på videon som finns där!
Mycket vettigt tänk tycker jag!
 
Däremot kommer jag nog inte kunna hålla mig till hennes kostschema helt och hållet.
NO SOY,NO GLUTEN, NO RED-MEAT, NO MILK OR YOGURT, NO ARTIFICIAL INGREDIENTS
Ska dock försöka att äta främst kyckling och fisk och mindre bröd, mjölk osv.
Min proteinshake är på soya och jag är nöjd med den, så det kommer jag inte kunna undvika helt.
Gluten och rött kött får det nog också bli nån gång då och då men vi får se...
ska försöka så gott jag kan och träna på som bara den!
Just nu sitter jag och skriva detta med träningsvärk i hela kroppen
glad över att det kommer att vara vilodag imorgon eftersom jag förmodligen inte ens kommer kunna gå :P
 
Så jag har alltså bestämt mig att ändra rutinerna lite.
Kommit på mig själv att jag sovit alldeles för länge och för mycket då senaste veckorna!
Så nu ska vi börja att stiga upp tidigt igen!
Kl 8 (på träningsdagar) dajt med gymmet,
övriga dagar kommer jag försöka stiga upp ungefär samma tid eller senast 9 
så man hinner plugga och kan hitta på roligare saker resten av dagen sen :)
 
Igår var alltså:
 
 
och efter mycket snack ska jag nu äntligen berätta hur den såg ut för mig! :)
som sagt kl 8 var jag på gymmet och redo att börja fajten!
Kom dock på mig att jag nog ätit lite lite till frukost eller mat med dålig näringsinnehåll,
och aah man kan nog inte säga att två mackor med ost + skinka ger sådär super mycket så det var en sak jag vet att jag måste ändra på, man vill ju inte vara svimmfärdig varje gång man tränar... :P
För bilder och förklaringar på övningar, klicka på DAG 1!
 
Uppvärmning:
5min jogga 7km/h på löpband
Stretchning:
Seated floor hamstring stretch, 30 sec, varje ben
Quad stretch, 30 sec, varje ben
Dynamic chest stretch, cirka 10 gånger med fjärdring
Shoulder stretch, 30 sec, varje arm
Ankle on the knee, 30 sec, varje ben
Triceps stretch, 30 sec, varje arm
Windmills, 30 sec, varje sida
 
Dagens cardio:
(fick testa mig fram lite med vilken hastighet som känns bra så körde lite olika bereoende på om det kändes bra, för mycket, för lite osv, det jag anger nedan är den hastigheten som kändes bäst som jag kommer att använda framöver)
Gå, 30 sec, 6km/h
Jogga, 30 sec, 10km/h
Sprinta, 30 sec, 14-15km/h
 
Dagens "lyft":
(hoppade först övningen eftersom jag inte är säker på tekniken och jag det inte var någon där som jag kände som kunde kolla till mig, eftersom jag aldrig gjort den innan, skulle ha varit Clean and Press)
Overhead slam -> gjorde istället Kettleballswing med 12kg x 12
Bodyweight walking lunge, 15 på varje ben
Pushups (på knän, orkar inte vanliga ä xD) x 12
Bench dips x 12
Springa på plats, 15 på varje ben, så snabbt man orkar!
Bodyweight squat x 15
Wide-grip lat pulldown, 13kg x 12
Medicine ball jumping jacks, 6kg x 10
Incline push-ups x 10
Dumbbell bicep curl, 5kg x 12
Side lateral raise, 3kg x 12
One-arm dumbbell row, 5kg x 12
 
-> i detta schema ska man alltså inte köra flera set direkt, utan man kör varje övning en gång och sedan börjar man om från början. Alla övningar ska man sammanlagt köra 3-6 sets på beroende på hur ofta man orkar!
Jag körde 2 set, eftersom jag var yr efter första, 
som jag sa innan antagligen pga fel/för lite näring innan träningen!
Kanske även för min kropp inte är van att träna tidigt och på "bara" frukost.
 
Nedvarvning:
Gå på löpband, 5 min, 5km/h
Stretching:
Seated floor hamstring stretch, 30 sec, varje ben
Quad stretch, 30 sec, varje ben
Dynamic chest stretch, cirka 10 gånger med fjärdring
Shoulder stretch, 30 sec, varje arm
Ankle on the knee, 30 sec, varje ben
Triceps stretch, 30 sec, varje arm
Windmills, 30 sec, varje sida
 
Var helt slut!
Så glad att jag hade med mig en banan att äta efteråt annars hade jag inte orkat duscha, byta om och dra till föreläsningen. Tur man är förberedd ;)
Kände av riktig mycket träningsvärk i axlarna och även lite i rumpan,
fastän man är van vid squats med extra vikter :P
Taggar: #justdoit, 21-day, 3 veckors träningsplan, ashley conrad, bodybuilding.com, clutch, clutch cut, cut the crap, cut the fat, dont give up your dreams, fight for your dreams no one will do it for you, find a fitnessplan, get clutch cut, hitta träingsschema, never give up, never quit, träningsschema, trött på övervikt;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: