sparvis.blogg.se

2013-10-12
12:39:00

Försenat 20-års middag för Johan
Som sagt hälsade Stefan och Helena på igår.
Och det var mycket trevligt!
Johan fick sin present
där vi kommer åka till Kosta.
Han får shoppa på Outleten
och efteråt går vi allihop till gymmet
med anslutande Spa avslappning
och en avslutande god middag.
Det kommer bli riktigt trevligt! Och så glad att jag får hänga med också :)
  
 
 
 
När de kom vid 5 tiden så bjöd jag på tysk ostkaka.
Ja, det är väldigt mycket skillnad till svensk ostkaka!
Och det är Johan glad för. efter som han får äta den,
den är nämligen utan mandel osv.
 
 
Recept på Tyskostkaka:
300g socker
200g smör
6 ägg
9msk mannagryn
1tsk bakpulver
1kg quark
(eftersom jag inte hittade vanlig quark på hemköp så tog jag med vaniljsmak vilket gav en lite touch vanilj till kakan, MUMS!)
200g rossin
(om man vill, jag hoppade det. Man kan även byta ut rossin mot äpplen.)
 
Blande alla ingredienser.
Smör in en springform.
Häll i degen och grädda en timme i ugnen (200°C)
 
 
Helena tyckte att den var så god så hon kunde ha ätit hela kakan själv,
nja kanske inte riktig så mycket men nästan ;)
Här får du även Recepten med en gång ;)
 
Sedan var det stora frågan var vi skulle äta middag.
Eftersom det var Johans föddelsedags middag fick han välja.
Det blev Restaurante Michelle Angelo.
Himla mysigt ställe med otroligt god mat!
Kan bara rekommenderas!
 
 
Blev lite konstig ljus med blixten men utan hade ni nog knappast sett något ;)
 
Både Helena, Stefan och jag bestämde sig för samma rätt.
Dock åt jag ju utan potatis.
 
Johan valde istället:

File mignon Nobis

Grillad oxfilé och fläskefile med bearnaisesås och rödvinsås samt sauterade grönsaker

serveras med klyftpotatis.

 
Och hans kommentar till denna rätten:
"Det var det godaste jag någonsin ätit!"
 
Och så tog även denna underbara kvällen slut :)
Tack för en jätte mysig kväll med otroligt god mat! :D
Taggar: 20-års middag, besök, file mignon nobis, fin restaurang, karlskrona restaurang, michelle angelo, mysig kväll, ostkaka utan mandel, rekommenderad restaurang i karlskrona, restaurang, restaurante michelle angelo, tysk ostkaka, white guide;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: