sparvis.blogg.se

2013-05-10
12:35:00

Super framsteg med tämjningen!!! :D
För att ge er nya uppdateringar om hur det går med våra gojor.
 
 
De senaste 4 dagar har vi provat en ny strategi för tämjning. Visst har de hela tiden och med varje dag visat framsteg i att de blivit mycket mindre rädda och lita mera på oss men nu tänkte vi prova med en ny teknik.
Länken nedan ledar er till en sida där ni kan läsa om hur man gör i detalj.
Hur får man en burfågel tam? 
 
 
Kortfattat så lägger man en bit kirskolv i handen. Stoppa in den i buren. Först närmast dörren. Sedan successivt närmare fågeln. Man får först röra på handen och flytta den närmare fågeln när de är helt lugna, sträcker på sig eller putsar sig. Däremellan skall man ta ut handen för att fåglarna ska kunna pausa. Det är ju ändå ansträngande för de med. I alla fall läs länken för dataljerade förklaring.
I slutet av förklaring stod det att det brukar ta 3-4 dagar tills de blivit "handtama". Jag tyckte det lät alldeles för kort tid. Hur ska en burfågel som efter beskrivning från början inte var tam alls blir tam sååååå fort?
 
Upptäckt att man även kan gå runt på soffan. Det var super spännande för våra små två vänner!
Och sedan upptäckte man även att det går att sitter i fönstret och solar och kollar ut!
 
Men men utan några fördomar började jag jobba efter beskrivningen tillsammans med mina småttingar. Och se där: Redan efter andra dagen åt de jätte bra ur handen. Hade aldrig trott att det går så fort!
Och ännu mer chockad så hoppade Lucky in i min hand redan dag 3! Jag blev så himla glad och rörd av den underbara känslan att känna hans 35g i min hand att jag blivit tårögd. En sån otrolig känsla verkligen!!!
 
 
Tror det eller ej: en minut efter vi tog denna bilden så hande jag två fåglar i handen!
åååååh vilken känsla! Hade aldrig trott att det går såhär fort som sagt!!! :D
De senaste två dagarna har jag tagit den vanliga fröblandningen i handen istället för hirs och det tyckte de var super rolig. Krafsade runt i handen tills alla frön var toma. :*) 
ÄLSKAR ATT HA HUSDJUR HELT ENKELT! :D
Papegojor är helt underbara <3
 
Här några underhållande videos! :D
 
 
Taggar: Hur gör man en burfågel tam?, att tämja en burfågel, att tämja en fågel, att tämja en papegoja, hirskolvar, hur gör man en papegoja tam?, hur gör man en sparvpapegoja tam?;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: