sparvis.blogg.se

2013-03-18
10:31:00

Beställning på Zoosajten.se
Jag vet att jag har varit dålig med bloggandet. Ni får ursäkta, det har varit super mycket att göra i skolan.
Ska försöka att bli bättre igen :)
OM 2 VECKOR ÄR VI TILLBAKA IGEN FRÅN TYSKLAND TILLSAMMANS MED FALCO OCH LUCKY!
Inte längre kvar. Jaaaaaa :D
 
I alla fall ville jag berätta om min beställning på Zoosajten som jag gjorde i lördags. Förhoppningsvis får vi grejerna imorgon.
 
Vad beställde jag då?
Efter att har frågat uppfödaren om råd angående vilken fröblandning hon tycker verka vettigast så blev det dehär grejerna:
 
Parakitblnadning utan solrosfrön
1,8kg för 69:-kr
Beskrivning enligt Zoosajten:
Parakitblandning utan solrosor som passar om man vill ha en mindre fet blandning.
Även bra till de mindre gräsparakiterna.
 
Lyxfoder Parakit utan solrosfrön
1,8kg för 95:-kr
Beskrivning enligt Zoosajten:
Väldoftande och god lyxblandning med bär och grönsaker. I praktisk stående återförslutbar påse i kraftig plast. Blandningen speciellt anpassad för gräsparakiter som splendid parakit, turkosparakit, bourkes. Elegantparaktier och även till undulater. Innehåller INGA solrosfrön.
 
2kg för 79:-kr
Beskrivning enligt Zoosajten:
Ny riktigt fin groddblandning till parakiter och papegojor. Helt utan majs och ärtor. Levereras i rejäl återförslutbar "stå upp" påse. VitDari/sorgho 27%, vitt vete 21%, safflor 13%, vicker 10%, rödsorgho 9%, linfrö 8%, Kadjangldjoe 7%, bobete 3%, paddvris 3%
 
1/2kg för 25:-kr
Beskrivning enligt Zoosajten:
Gritt är en blandning av mineraler och snäckskal. Dessutom med en doft som tilltalar fåglar, och människor!
 
43:-kr styck
Johan som ville ha en sådan som leksak till våra små kompisar, hoppas att de kommer att tycka om den trots att den egentligen ska vara för kaniner, marsvin och liknande. Diametern på bollen är 9cm. Hoppas den inte blir för stor.
 
Japp, det är grejerna som jag beställt. Hoppas att allt blir bra till våra pojkar. Nästa vecka ska jag hälsa på dem hos uppfödaren. Så spännande!!!
(ska biarbeta inlägget senare hemma, med länkarna osv. Skrev inlägget i skolan med en trasig datormus så det hade varit för struligt.)

Taggar: bjällra, fröblandning, fröblandning till sparvpapegoja, fågelgritt, galen i boll, gritt, groddblandning, leksak, lyxfröblandning, lyxparakitblandning, parakit, utan solrosfrön, zoosajten.se;

Kommentarer:
#1: Malin

Hej. Jag har snart två Sparvisar jag med och har funderat på detta med foder. Nu snubblade jag över detta inlägg och undrar såklart: Varför 3 olika foder? Och den sista med snäckskal, ska dom ALLTID ha snäckskal? Eller är det bara runt äggläggning? Har haft ankor innan, dom ska bara ha sånt runt värpsäsongen! :P

Jag vet typ att dom äter parakitblandning utan solrosfrön, frukt och grönsaker. Men det är typ så långt jag har kommit! :D Berätta varför och hur du fodrar dina sparvisar!

Svar: Hej! Va kul att du har bestämd dig att ha sparvar! Mina berikar varenda av mina dagar :D Vilka färgar blir det? Var köper du dina?Alltså grejen är såhär man bör har en fröblandning som foderbas. Fågelgritt är bra för deras magar och näbbar och kalktillskott samt sysselsättning, så inte alls bara vid häckning. Sedan är det inte fel att ha en Groddblanding, en speciell blanding av frön som ges 1-2 gånger i veckan som grodda frön. (man blötlägger dem ett par dygn och byter vatten var fjärde timme ungefär så att de inte blir dåliga, då skall alltid lukta som färska groddar ej dåliga då ska du inte mata fåglarna med dessa utan slänger och fixa nya. när de har fått små skott så ska de ges till fåglarna. Då är dessa extra rika på vitaminer och allt nyttigt din fågel bör få i sig. du kan googla om hur man gro frön också) Därför valde jag 3 olika foder till fåglarna. Sedan så får de även dagligen färska frukter och grönsaker. Inget speciellt utan försöker bibehåller bra variation och ger lite utav det jag äter. Mina älskar blåbär, hallon, persika, pysalis, vattenmelon osv. I början var det svårt att vänja dem vid den nyttiga maten men jag gav inte upp och la in bitar hela tiden. Sedan verkade de fatta att "vi borde vara bra att iaf testa vad matte ger oss" och nu så hoppar/flyger/klättrar de direkt till skålen när de sett att jag slängt i något gott/nyttigt hihi :) Hör gärna av dig! Vid frågor men även för att berätta hur det går för dig och småttingarna :D Kul att du hittat min blogg! :)
Jennyy Fjärilsdotter

2013-07-26 @ 02:16:48
#2: Malin

En 1.0 Blåbrokig och en 0.1 Pastell, fick frågan om jag var intresserad av dom. Men det är inte helt säkert än, dom häckar nu för första gången och han visste först om 2 veckor hur det skulle bli, skrev han. Det är från Erling i Uddevalla.

Det med fröblandningen som bas har jag förstått, men tex varför köpte du en va och en lyx? Kan man inte alltid ge en av dom bara? + frukt och grönsaker och snäckskal osv.

Svar: Jaha men va spännande! Har hört att han är en duktig uppfödare! :) Håller tummarna för er (dig och fåglarna) :D
Jo det är klart, jag ville bara prova två olika. Så de fick ibland utav den och ibland utav den andra. Men de gillade båda lika mycket så jag tror nästa gång ska jag bara beställa den vanliga. De får ju ändå frukt osv hela tiden. De har ju även mer vitaminer när de är färska istället för torkade. Men i och med att jag beställde två påsar så har det räckt till nu... eller ja det är fortfarande 1/3 del kvar i en påse. Snart dags att beställa igen! :)

De får berätta hur det går!!! :D
Jennyy Fjärilsdotter

2013-07-27 @ 01:03:57
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: