sparvis.blogg.se

2013-01-26
23:55:00

Vilken bur? Vilken storlek? [X]
När vi först började kolla på burar visste vi inte mycket som var viktigt.
Jag som tjej ville självklart att den skulle vara snygg för det första! x)
Det vi visste var att måtten är förskrivna, eller ja minst storleken bättre sagt:
Här en länk för mer information och ni hittar även tabellen som jag lagt upp nedan

Fågelns längd från näbb- spets till stjärt- spets

 

Minsta tillåtna yta

 

Minsta yta per fågel vid grupphållning

 

Minsta mått på längsta sidan

 

Minsta höjd

upp till 15 cm 0,31 m² 0,03 m² 0,7 m 0,6 m
16-20 cm 0,31 m² 0,04 m² 0,7 m 0,6 m
21-25 cm 0,45 m² 0,055 m² 0,9 m 0,6 m
26-35 cm 0,84 m² 0,1 m² 1,2 m 0,8 m
36-45 cm 1,44 m² 0,6 m² 1,6 m 1,0 m
46-55 cm 2,2 m² 1,0 m² 2,0 m 1,2 m
56-65 cm 3,12 m² 1,5 m² 2,4 m 1,5 m
66-75 cm 4,2 m² 2,0 m² 2,8 m 1,8 m
mer än 75 cm 6,5 m² 3,0 m² 3,6 m
1,8 m
 
Det vill säga: sparvpapegojorna tillhör den minsta kategorien, de är ju cirka mellan 13 och 15cm långa.
Och de ska storleken på en bur har en yta av minst 0,31 kvadratmeter. Den längsta sidan alltså bredden på buren ska minst vara 70cm och höjden minst 60cm.
Och som jag nämnd tidigare och som ni även kan se på minstmåtten är det alltid bättre att hellre ha en bredare än hög bur. Många tror att bredden kanske kan utjämnas om buren är högre, dock fåglar är inga helikopter som kan flyga i höjden utan kan fåglar flyga bättre i bredare burar. Är buren bred nog så kan buren så klart också vara högre men viktig med en minst bredd på 70cm!
Många burar man kan köpa i vanliga djuraffärer uppfyller inte dessa måttkraven och är därför olagliga burar!
Det var alltså måtten vi visste när vi började kolla på burar. Jag ska visa er några av våra favoriter när vi började kolla.
Denna buren heter Fips. Måtten är: L 100 x B 50 x H 60 cm. Kring 800:- kr på Zooplus.se (länk).
Alltså är detta en laglig bur för spravpapegojor. Dock varför vi till slut inte valde denna var på grund av att materialet är träd och största ytan av gallren är lodräta. Varför är träd inget bra material för en fågel bur? Jo, trots att sparvisar egentligen inte är som de flesta andra papegojor som förstör allt de kan, så gillar de fortfarande att gnaga på träd. Många som har köpt denna buren och skrivit kommentar om denna att fåglarna upptäckte att buren var träd och gnagade sönder alla kantar och därför ångrat köpet.
Varför är det inte så bra med lodräta galler? Vissa fåglar vänjer sig men många gillar inte att klättra på lodräta galler. Vissa försöker hela tiden men misslyckas bara och glider neråt när de vill klättra. Det kan alltså funkar men det kan också vara så att de små kompisarna inte alls kommer tycka om det.
Denna buren heter Piano 6 av märket Ferplast. Måtten är: L 87 x B 46,5 x H 70 cm. Kring en tusenlapp på Zooplus.se (länk).
Även denna är alltså en laglig bur för sparvisar. Jag tyckte att denna var super snygg och var rätt fast vi den tills jag visade den för uppfödaren som gjorde mig uppmärksam på några saker. Hon sa att Ferplast egentligen är ett rätt bra (italiensk) märke dock egentligen inte optimal för sparvar. Det finns alltså bättre. Dessutom sa hon att det är ingen fördel att ha två lådor i båtten. Det kan vara en fara för fåglarna och de kan skada sig på kanten emellan lådorna. Det blev alltså inte heller denna.
Martina (uppfödaren) skickade några länkar till mig på burar hon skulle tipsa oss. Redan när vi var hos henne pratade vi om Montana burar. Hon själv hade två stycken. En jätte stor i vardagsrummet och en i fågelrummet i ungefär den storleken våran kommer bli. Nu har jag redan sagt det: det blir alltså en Montana-bur för oss.
Hon övertygade oss snabbt, för det första är de väldigt snygga och dessutom har de en jätte bra kvalitet (håller alltså mycket längre än många andra burar) men däremot lite dyrare, som man kan tänka sig. Den enda Montanaburen som finns på Zooplus.se kostar till exempel 2099:- kr.
Denna kommer det alltså bli! En Montana San Remo III! :D Så underbart snygg och praktiskt :)
Dumma mig som inte beställde tidigare. På Zooplus.de fanns den för 149 Euro dock nu finns den inte att köpa där längre och alla andra sidor är den bara mycket dyrare... hmpf får se hur vi gör. Men vi vill så gärna ha just denna. Måtten är: 85 L x 48 B x 96 H cm
Här finns det också lodräta galler dock är ytan med vågräta galler tillräckligt för att fåglarna ska kunna klättra även om de inte vill klättra på lodräta galler. 
Jag tycker det är snyggt och coolt att man kan öppna taket också. Super praktiskt med skålarna också. Så himla perfekt bara!!! 
Ge mig, ge mig, ge mig :D
Taggar: affär, bredd, bur, cages, djuraffär, ferplast, fips, fågelbur, höjd, kategorie, kommentar, köpa, lagligt, lodrät, längd, material, metal, minsta, montana, mått, olagligt, storlek, stål, tillåten, träd, yta, zooaffär, zooplus;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: