sparvis.blogg.se

2013-01-20
22:33:00

Vidare tankar om undulat
Som jag sa i mitt förra inlägg, var varken mina eller Johans föräldrar förtjust i våran idé angående husdjur. De nämnde även att vi fortfarande bor hemma osv osv.
Då Johan och jag redan sedan maj (det jag berättar nu var väl ungefär juni 2012) pratat om och börjat leta efter en egen lägenhet så tänkte vi ändå inte ge oss. Trots allt visste vi båda att vi inte heller bara vill skaffa ett djur utan att veta en del om hur det kan bli, alltså även de dåliga sidor man egentligen vill tränga bort, och dessutom att vi verkligen måste vara säker på att vi har tiden för ett djur.
På grund av en slump fick vi reda på någon privatperson som tänker renovera och hyra ut en lägenhet som skulle passa oss två studenter. (Tack, Linda!) Dock den skulle ju renoveras vilket också skulle ta några månader men ljuset i slutet av tunneln började synas.
Här en bild på vårt fina Växjö:

Fram för allt var det jag som läste helt vilt allt möjligt jag kunde hitta angående vad man ska tänka på när man vill skaffa en fågel och allt möjligt om själva undulater som vi kollade på då. Jag letade efter uppfödare i närheten. Uppfödare (om det finns den möjligheten) är ju alltid bättre en någon djuraffär. I djuraffärer vet man oftast inte längre hur gamla fåglarna är (hos undulater kan man i alla fall se på näbben om det är en unge). Man vet inte heller hur många barn som kom in för att se fåglarna och skrek och så vidare, det vill säga de är ofta inte så lugna utan förskräckta. Självklart finns det uppfödare som inte sköter sig och har det stöket i burarna, vilket man också skulle se upp för. Ingen vill köpa en fågel som kanske har någon sjukdom eller parasit med sig.
 
Till slut hittade jag en uppfödare som inte bor så långt ifrån Växjö och kontakte henne. Frågade lite frågor jag hade om undulater som jag inte kunda hitta svar på och frågade när hon har ungar. Vi hade kontakt på mail rätt så länge. Jag förklarade situationen: att vi vill skaffa fåglar men måste vänta att lägenheten blir klar så att det inte blir så stressigt för de små kompisarna osv.
Hon förstod det totalt och sa att vi skulle höra av oss senare när allt är klart med lägenheten och det verkligen blir dags.
Taggar: city, engelsk undulat, fin, flytta, flytta hemifrån, flyttning, föräldrar, hemifrån, lägenhet, stad, växjö;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: