sparvis.blogg.se

2013-01-22
22:48:00

Undulat blev till sparvpapegoja!
När vi hade flyttat klart och allt var fixat i lägenheten, var stressen över. Det var i början av september.
Då tänkte jag NU eller aldrig. Jag pratade med Johan igen, som från nu då blev min sambo! :)
Helt plötsligt säger han att han egentligen inte gillar så mycket själva undulater. En fågel visst men finns det ingen annan alternativ förutom undulat, undrade han. Johan hade kollat en hel del på youtube om mest de stora papegojarterna.
På något sätt var det inte helt fel vad han tänkte. Egentligen skulle jag också vilja prova något annat i och med att jag redan haft undulater i många år. Jennyy gillar att prova nytt och förändringar! Då började jag så klart hejd vilt söka på andra papegojor på nätet. Och om jag väll sätter igång med något jag brinner för stoppa jag inte förens jag har hittat något.
En sak visste vi: det skulle inte vara någon högljudfågel (vi vill ju inte göra våra grannar helt tokiga och rasande på oss!) För stor fick den inte heller vara, studenter som vi har tyvärr bara råd för en mindre lägenhet. Det ska inte låta som att jag ej tycker om våran! Det gör jag! Jag älskar den! :D Super mysig, perfekt läge och allt. Men ni förstår.... :)Undu
Jag letade över allt. På google efter tysta fåglar och allt möjligt. Jag tyckte att dvärgpapegojorna var väldigt fina och söta. Sä jag började läsa lite om dem. Dock förstod jag nästan direkt att det nog inte är en sort vi borde skaffa. De låter verkligen en del!
Sökandet fortsatte. Jag kommer inte riktig ihåg var eller hur. På något sätt stötte jag på den rasen sparvpapegoja. Namnet lät gulligt och som något mindre. Jag kollade på bilder och blir lite småkär direkt. Sedan började jag läsa om dem. I varenda text jag läste skrev folk att det är en tystlåten fågel som är super nyfiken och antagligen på grund av det blir lätt tam. De skrivs även att de inte som alla andra papegojor förstör allt de kan få tag på. Det lät något som passar oss tänkte jag! Om det stämde som jag läst låter det helt perfekt!
Här en sida jag läste :)
När jag hade läst en del började jag helt förtrollat berätta allt jag läst till min underbara sambo. Han tyckte också att det verkade jätte bra. Tillsammans började vi kolla på filmer om Sparvpapegojor på youtube och om vad folk har lärt som och mycket mera. Nu visste vi vad vi ville ha! EN SPARVPAPEGOJA!!! :D
Taggar: art, blå, dvärgpapegoja, engelsk undulat, fakta, fel, flyg, flyga, fågel, papegoja, ras, röd, sig, sparvpapegoja, ändra;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: