sparvis.blogg.se

2013-01-23
14:48:00

Uppfödare [ ] - Nu kan vi sätta igång på riktigt!
Eftersom Johan inte är allergisk mot något av allt de kunde tester angående fåglar, papegojor och allt som tillhör det området kan vi nu starta igång med planeringen. Som sagt i mitt förra inlägg: Nu vet vi att han inte är allergisk för tillfället. Tyvärr kan vi inte vara säker på att ingen allergi uppstår någon gång.
Vi letade efter uppfödare dock efter några dagar kunde vi redan se att många sparvpapegojor uppfödare har lagt av. På andra sidan finns det en del men nästan alla finns rätt långt ifrån Växjö (där vi bor). Om någon har lust att kolla runt bland några uppfödare här en lista på några. På denna listan finns det hemsidor och telefonnummer av olika uppfödare i Sverige. Här kan ni även se att det finns olika arter inom sparvpapegojorna också, den speficika rasen jag pratar om nar jag snackar sparvpapegoja är Lessons sparvpapegojor, latin: Forpus coelestis. Lessons är den vanligaste av sparvarna. Om de olika arter ska jag inte ägna mig så mycket åt just nu, det kan händer att jag gör det någon annan gång. Då jag tror att det kan vara intressant för er. Det finns ju inte bara skillnader i utseende utan också i karaktären.
Såhär kan en anläggning av en hobbyuppfödare ser ut. Som ni ser (och det är också viktigt!) att alla burar är bredare än hög. Varför det är så viktigt? Jo, de småttingarna ska ju kunna flyga lite i buren.

När vi inte kunde hitta någon uppfödare som var i närheten, försökte vi få lite information av djuraffärer här i Växjö. Så klart hade inte de någon sparvpapegoja hemma. Man kunde däremot beställa dem dock i så fall kan man lämna önskingar om kön men... ja det vore då en önska inget de kan lova. Vilket inte kändes riktigt bra. Plus att priset var ganska hög. En vanlig grön log på 500:- och en vanlig blå på 1200:- om jag minns rätt. Självklart vill jag inte snåla på djuren men när man inte ens får veta var de egentligen kommer ifrån och om de ens är från någon svensk uppfödning eller från Holland... Nä då kände jag att jag hellre leta vidare efter en uppfödare.
(på bilden ser ni en sparv med färgen US White)
Både Johan och jag tyckte att det var viktigt för oss att ha sett en sparvpapegoja i verkligheten och kunna höra på riktigt hur de låter. Visst man ser rätt mycket på youtube-filmer dock det är ändå en annan känsla. Även om de flesta fakta kanske säger att de är tysta av sig för att vara papegojor kan olika människor ha en annorlunda uppfattning om "tyst" när man snackar fågel.
Sökandet fortsatte ett bra tag till.....
Taggar: allergi, baby, bebis, fjäder, fågel, green, grön, leta, reaktion, sparvpapegoja, sök, ungar, uppfödare, vit, white;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: