sparvis.blogg.se

2013-01-24
19:59:00

Leta, träffa, prata med uppfödare [X]
Eftersom jag inte lyckades hitta någon uppfödare som bor i närheten. Började jag kolla runt lite hur läget är i Tyskland. När jag väl har hittat det tyska namnet för Lesson sparvpapegoja (Blaugenick-Sperlingspapagei) startade sökandet...
Jag blev lite förvånad. De var verkligen mycket mer populära i Tyskland.
Den idéen kom när tiden började närma sig jul. Alla vet ju att jul är festen av familj och kärlek. Och eftersom hela min släkt bor i Tyskland (japp, det är därför min svenska inte är perfekt!) så tänkte jag varför inte kolla där om någon snäll uppfödare säger att vi får komma och kolla på fåglarna. Först och främst var det ju det vi var ute efter. Som sagt det är ju en sak att läsa super mycket om något och kolla på youtube-filmer än att uppleva det man vill veta i verkligheten. Det kändes bäst att kolla i Berlin-omgivningen då släkten där nere bor nära huvudstaden.
När vi väl var i Tyskland började jag skriva till några uppfödare om vi kunde komma förbi och kolla och ställa lite frågor vi inte hittar något svar på på nätet och i böcker. Självklart var den första uppfödaren jag frågade direkt total super snäll och sa att vi kunde komma förbi redan nästa dag.
Efter två timmar i tåg, tunnelbana och spårvagn var vi framme. Redan när vi hälsade på varandra märkte vi att vi kom väldigt bra överens med uppfödaren. Vi gick uppför en trappa och direkt till "fågelrummet". Hon ägnade sig åt hobbyuppfödning enbart för sparvpapegojor. Hon har hållit på med sparvpapegojor i 8 år och innan dess hade hon en uppfödning av dvärgpapegojor i ett antal år. Största delen och variationer inom Lessons men även några par Gulhuvade sparvpapegojor. Nedan ser ni ett exempel på en gulhuvad, där känner ni cokså igen var namnet kommer ifrån. Dessutom är den inte lika tyst som en Lesson, näbben är lite mörkfärgad och dessutom har den lite annorlunda karaktär.
I Sverige hade vi än så länge bara stött på den naturliga gröna färgen och den blåa mutations varianten. Hos henne fanns det så många mera underbar fina mutationer! Hon hade nästan alla.... brokiga (grön, blå/vit, gul), us gula, naturfärgade, kobalt, vanligt blå, mauve (grå).
Så otroligt gulliga! Ännu gulligare än jag trodde, och ärligt talat till och med lite mindre vad jag trodde. Nu var jag itne bara kär utan till och med förälskad skulle jag påstå! Vi pratade massa med uppfödaren om allt möjligt. Bäst föder för fåglarna, bästa burar, hur lång tid det tar innan man kan ta bort de från föräldrarfåglarna (hon är ingen fan av handuppfödning, ska berätta om det i ett senare inlägg), varför det är bäst att ringmärka fåglarna, hur viktigt det är att också få reda på hur det funkar med import av djuren, motsatta eller samma kön och i så fall vilket, ja allt man kan tänka på egentligen.
Hon varnade oss också (ungefär direkt när vi kom in i rummet egentligen):
"En sak måste jag varna er för: Dessa fåglar har beroende potential, har man ett par vill man oftast ha fler med tiden! hihihihi"
När jag fick kolla på alla sötingarna kunde jag precis förstå vad hon menade. :)
Den bilden jag lagt upp tidigare som exempel på hur det kan se ut hos en uppfödare var på hennes "fågelrum". Därför denna bilden igen.
Jag tyckte dessutom att det var viktigt att rummet där fåglarna lever är rent och släppa in sol på dagarna (viktigt för fåglarna, de kan bli sjuka annars. Alternativ är en speciell lampa, som hon har i rummet också och tänder dem på mörka vinterdagar.) Dessutom ska burarna självklart har en lämplig storlek och ser städade ut. Ännu en orsak till varför jag valde henne är att hon verkligen verkar intressera sig för hennes sparvisar och man märkar att hon verkligen brinner för det. Innan vi gick nämnde hon att hon egentligen är allergisk men tar hellre regelbunden sin astmaspray än att avskaffa sina små älsklingar. Att bli av med fåglarna är inget allternativ för henne, i alla fall inte på grund av någon allergi eller annat som kan lösas.
Innan vi åkte bestämde vi med uppfödaren att vi kommer ha mail-kontakt med henne framöver. Hon skulle skicka några länkar på bra burar (hon är en jätte fan av Montana-burarna) så vi kunde kolla lite mera. Vi skulle ta reda på hur det fungerar angående import av fåglarna och om det behöver fixas något skriftligt osv. Martina (uppfödaren) sa också att vi jätte gärna kan höra av oss om vi har fler frågor eller funderingar.
Taggar: berlin, blå, brokig, exempel, fågelhus, fågelrum, grå, grön, gul, gulhuvad, huvad, intresse, intresserad, intresseras, karaktär, kobalt, mauve, montana, mörkfärgad, tv-turnet, tyskland, uppfödning, vit;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: