sparvis.blogg.se

2013-02-21
00:24:00

Pyssla - ett av mina hobbyn - "Fotorep"
Hej! Idag tänkte jag skriva om något annat än fåglarna.
Jag ville att ni ska lära känna mig lite mera.
Och för det måste ni veta en sak:
 
JAG ÄLSKAR ATT PYSSLA!!!

Det är underbart roligt att kunna släppa ut sin kreativitet ibland.
Därför tänkte jag från och med nu dela av mig med mina kreativa sidor till er.
Ni kanske får egna idéer eller i alla fall uppskattar det jag kommit på/gjort.
 
För ett tag sedan beställde jag ett par bilder på Fotokasten.se som jag tog de sista åren.
Jag visste att jag skulle komma på något sätt att hänga upp dem men visste då inte ännu hur jag ville göra.
 
"Ett fotorep"
 
I veckan köpte jag lite grejer efter en idé jag fått.
Hej och hopp till Clas Ohlson och till Panduro.
Egentligen tänkte jag köpt små färgade klämnypor på Panduro dock hade de varken några hemma eller i lagret så jag hade behövt vänta 2 månader för att få tag i sådana.
Tur att man hittat annat som funkat lika bra på Clas Ohlson. :)
 
Här ser ni allt man behöver:
Bilder så klart!
1 x sax
1 x tunt rep liknande band (detta heter Paper Ribbon från Panduro)
1 x någon klister (UHU KARLSSONS UNIVERSALKLISTER från Clas Ohlson)
1 x Papper Clips (dessa är även från Clas Ohlson)
Några små spikar
1 x hammare
 
STEG 1
Kolla upp var du vill hänga upp repet senare.
Mät av hur långt repet behöver vara.
Klipp av repet.
 
STEG 2
Här ser ni spikarna jag använde.
Knut små ögglor i varje ända.
Om ni vill att repet senare inte ska vara helt rak utan lite vågigt,
klipp av några centimeter extra och gör små ögglor även där ni vill sätta vågorna.
 
STEG 3
Nu behöver ni det färdigt knutna repet, papper clipsen och klistern.
Nu är det bäst att hur någon underlag så ni inte får massa klister på bordet eller var ni nu "jobbar".
Ni tar en efter en papper clip och fästa det med hjälp av klistern vid repet.
Avståndet emellan clipsen kan man variera hur man själv tycker bli snyggast.
Jag tog en liten droppe klister i mitten på den tjocka delen av clipsen.
Håll repet emot clipsen med klistern.
Håll kvar i några sekunder så att clipsen sitter kvar vid repen.
Fortsätt hela vägen.
 
STEG 4
Nu borde repet ser ut ungefär som det på bilden.
Clipsen sittande fasta.
Topps som ni ser på bilden använde jag som hjälp att se till att få klistern där den ska vara.
Och ta bort klistret som blev för mycket.
 
STEG 5
Nu kommer vi till den lite mer roligare delen.
Nu behöver ni spikarna och hammare samt strax bilderna.
Nu ska vi fästa repet i väggen!
Börjar med första öggla och går sedan vidare till nästa tills du kommit till andra ändan.
Nu sitter repet i väggen och det borde ser ut liknande som på bilden nedan:
Som ni ser hänger klippsen även litte snea hos mig.
Men det gör absolut inget!
Så oroa er inte :)
De blir senare automatiskt raka när ni sätter dit bilderna.
 
STEG 6
Nu blir äntligen bilder na aktuella! :D
Sätt dit bilderna i vilken ordning ni vill.
Kanske ni kanske vill hänga lite mer sne, då gör ni det.
Det färdiga resultatet såg ut följande för mig:
 
Hoppas ni tyckte om mitt tips! :)
Jag tyckte i alla fall att detta helt eget skpade fotocollage gav hemmet en mycket mysig känsla.
SUPER NÖJD MED RESULTATET!
Eller vad tycker ni? :)
 
(om något er oklart eller om ni har frågor, var inte rädda -> jag bits ej!)
Taggar: bilder, clas ohlson, egen idé, egna idéer, favorit, foto, fotocollage, fotokasten, fotokasten.se, fotorep, ha roligt, hobby, hänga upp bilder, karlsons, kerativitet, klister, klädnypor, kreativ, liknande, nöjd, panduro, paper ribbon, papper clips, pussla, pyssla, rep, repspiral, resultat, roligt, sax, uhu, universalklister, älskar;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: