sparvis.blogg.se

2013-04-15
15:00:00

Tämja
Idag ska jag berätta om våra framsteg.
Jag kan i alla fall säga att det har blivit så mycket bättre. När man går nära buren eller går förbi och så vidare låter inte fåglarna störa sig av detta så mycket längre. Om man är försiktig och öppna buren för att lägga i eller ta ut något så har de också blivit mycket lugnare. Innan flög de runt som bara den och var totalt vilda, nu sitter de kvar och obsavera vad man egentligen håller på med.
 
Eftersom sparvar är så oerhört galna i hirskolvar är det självklart det perfekta hjälpmedel för tämjprocessen.
Det vi gjorde har jag läst att många andra också gjort. Och vad var det då?
Jo, tar en hirskolv i handen först så att man håller den längst bort från handen och försöker att få fåglarna att äta ifrån den. Sedan successivt tar kolven närmare och närmare i handen. Så att de förstår att även om den dära främmande grejen som dessutom rör på sig inte skadar utan ger godis.
 
 
Efter 2-3 dagar av framsteg som syns på bilden. Kan man börja kaksa lite med småttingarna. Nämligen inte kommer till de med godiset utan dra väck lite så att de måste följa efter för att få med. Efter träning med detta är det inget konstigt längre. Men det är ändå så om man ska börja nästa dag igen så får man påminna de om att det inte var något farligt och fotfarande inte är falrigt.
 
Nu funkar det rätt bra. Nästa steg är då att lägga hirsen i handen. Det har vi gjort och oftast (inte alltid) vågar de fortfarande ta det. De sträcker ut sig ordentligt för att inte behöva gå på den dära handen. Den är ju fortfarande främmande. Jag kan säga att de tastade lite på mitt finger med näbben. Johan trodde att de bet men de gjorde de inte. De bara tastade försiktigt för att utforska vad det är för något. 
 
Sedan drog jag handen med hirskolvbiten allt längre bort. Så att de skulle behöva stiga på handen för att få mer. Har väl inte lyckats till 100% ännu men 3 gånger har Lucky hållit fast i ett finger med ena klon. Jag hade även en gång känslan att han skulle stigit på handen med båda "fötter" dock i samma ögonblick fick Falco för sig att flyga runt lite vilket skrämmde så klar Lucky och då flög även han iväg.
 
För min del tycker jag att det är helt otroligt vilka framsteg vi gjort. När man tänker efter har vi ju ändå bara haft de i precis 2 veckor idag! :)
Mina duktiga pojkar <3
 
Nu måste de bara blir vana vid ljudet då kameran tar kort med. Haha. Därför är ibland bilder suddiga. För jag behöver zooma in mycket ibland för att fånga in det ögonblicket jag tänkt mig eller för att de just när bilden tas rör på sig. Haha. Ett sådant ögonblick ser ni nedan! Visst går det att äta upp och ner! (Eller även ibland att sitta i matskålen och gräva lite efter favoritkärnorna!) 
 
 
Vet inte om ni kan se riktigt. Man det är Lucky som sträcker sjärten i luften och ägna sig åt maten. Falco sitter bakom honom och äter på ett mer vanligt sätt. Sådana clownar ibland alltså! :)
 
Hoppas att jag snaaaaaart kan få visa er ett kort då de sitter på handen och äter sin goda hirs. Men eftersom de både inte gjort det ännu och även de måste sitta kvar då jag tar upp mobilen för att ta kort kan det kanske ta ett tag till, bläääh ;P
Taggar: clown, mat, sparvpapegoja, tämja, tämja fågel, tämja papegoja, upp och ner;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: