sparvis.blogg.se

2013-04-02
19:18:00

Mina pojkar blev sura på mig!
Jag tänkte vara snäll och ge de lite gott och nyttigt.
Man har ju läst mycket att de är rätt kräsen med maten och inte äter allt direkt... men men
I alla fall finns det ju 3 matskålar i buren. Varav två är på sidan som står nära väggen och den andra nära soffan.
Jag fixade lite äpple, kiwi och pysalis och ställde matskålen på den sidan nära soffan.
Det verkade som de inte ens upptäckt den skålen.
Vad gör den elaka Jennyy? Jo, hon byter ut fröskålen där de sitter och äter jämt med fruktskålen.
Ååååååh vilket liv det blev i buren! Hahahahaha...
De kollade i skålen och var super skeptiska om det skulle vara mat eller vad det var för nåt. Det märktes att de var mycket nyfikna. Men att de åt nånting kan jag inte säga.... dock säger ju alla att de älskar pysalis och även kiwi... mmmh får la försöka oftare tills de lärt sig att nyttigt även är gott!!!! :)
 
Den fröblandning som de fått smaka som först var lyxpakitblandningen utan solrosfrön från Zoosajten. Den verkar de tycker om väldigt mycket. De små tjockisar äter hela tiden, hihi. :)
 
 
Föresten... började de låta konstiga. Som att de gnisslar med näbben. Vi försökte googla på det då vi var osäkra på vad det skulle betyda. Det vi hittade var att de brukar göra sådana läten när de trivs och känner sig trygga och även innan de ska sova. Klart man blir glad när man läser sånt? De verkar verkligen trivas bra i buren. Bysar runt hela tiden. Vilar lite då och då. Äter bra. Har även redan börjat bli lite socialare och mindre rädd när man kommer närmare buren, går förbi och liknande.
Kan bara ligga i soffan och kolla på de heeeeelaaaa dagen, så otroligt underbara! :)
Vem behöver TV när man har fåglar? hahahah :D
Taggar: elak, frkutskål, frukt, fruktskål, fröskål, grönt, krav, kräsen, mat, matskålar, nyfiken, nyttigt, skeptiskt, sur, sur fågel, vattenskål;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: