sparvis.blogg.se

2013-04-26
11:31:00

Pipisarna ska med till Nässjö! :D
senare idag ska vi åka till Nässjö över helgen då Johans underbara mamma fyller år. och vi har bestämt oss att detta ska bli först gången att pipisarna får följa med oss.
nu förbereder jag inför bilresan.:)
På bilden ser ni våran super fina trabsportbur som vi köpte på Zooplus.de när vi gjorde storbeställning.
En burk med bokspån och en mindre med frön.
Jag ska även ta med lite hirskolvar till mina bortskämdisar :)
Sedan håller jag på att göra ren en bur som fåglarna ska vara i under helgen. Buren fick vi av vår hyresvärd då han ändå skulle slängt den annars. Den är nog tre gånger mindre än vår riktiga men den får duga under helgen. Vi ska nog ändå skaffa en lite större "resebur" till de längre fram. För jag tycker att den är okej för några dagar men på sommaren när man ska vara i stugan för 1-2 veckor eller så vill jag att de ska ha lite mer plats.
Äntligen har de hittat vägen till sin helt egna lekplats! Åh va spännande och roligt det var att upptäcka allt som finns där att fördriva tiden med! :)
En förbättring dessutom: de har blivit nyttigare. haha, alltså jag menar att de börjat äta på frukt och grönsaker som de får rätt ordentligt. I alla fall Falco, Lucky har jag inte sett äta så mycket men det ska han nog lära sig av Falco att nyttigt är gott längre fram :)
Vi har även lyckats tämja de småttingar lite mer. Som redan sagt är det inga problem att mata från handen med deras favorit godis, hirs. Men Falco är fortfarande lite försiktig. Sedan så har jag lyckats klappa både Falco och lucky igår. Står framstag för den lille smurfen då han aldrig lät sig klappa innan, även om det bara var en jätte kort stund innan han flög ivåg. Det viktigaste är ju i början att de ska lära sig att det inte är något farligt om vi rör vid dem.
Våra underbara småttingar älskar verkligen solen!:) Räcker inte att sola sig vid fönstret i buren utan man ska klättra ner på baksidan och sola haha :)
Taggar: fågellekplats, resa med fågel, resa med papegoja, transport, transportbur;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: